Från nykomling till Nordens näst största snustillverkare.
  • 2022
    Get in the zone

    Med drygt 20 års erfarenhet av att tillverka snus av absolut högsta kvalitet och efter två års utveckling med tester av hundratals experter och konsumenter vill vi nu stolt presentera vår tobaksfria produktserie ZONE X.  

  • 2019
    Naturen som inspirationskälla

    Vår senaste stjärna, skruf Nyans, lanseras under våren 2019. En helt ny produktserie med en hint av naturnära inslag.

  • 2018
    Vitt är det nya svarta

    Slimmade, helvita portioner gjorda på växtfibrer är melodin 2018. Supersuccén rullar vidare och nu finns skruf Super White i flera olika utföranden och smaker.

  • 2017
    50 miljoner dosor and counting...

    2017 passerar vi den magiska gränsen 50 miljoner dosor i rullande årsvolym. Leker vi med tanken och staplar dosorna på varandra blir det 1 200 000 höjdmeter, motsvarande ca 4000 Eiffeltorn.

  • 2012
    Småländska skogen inspirerar

    Våren 2012 utökar vi vår varumärkesportfölj med Smålands Brukssnus. Ett traditionellt snus till ett riktigt småländskt pris.

  • 2011
    Framtidssäkrad produktion

    Produktionen tar riktig fart och för att kunna matcha efterfrågan bygger vi en ny, modern och större fabrik i Sävsjö.

  • 2006
    Knox lanseras

    Hösten 2006 lanserar vi det nya varumärket Knox. Det blir snabbt en succé och är numera Sveriges mest sålda snusdosa.

  • 2005
    Imperial Brands köper Skruf

    Med vår nya partner, brittiska Imperial Brands, fortsätter vi arbetet med att göra ett ännu bättre snus, ha tydligare miljöfokus och höja våra hållbarhetsmål.

  • 2004
    Skruf intar Norge

    Skruf lanseras på den norska marknaden. Norge och Skruf inleder en relation som håller sig stark än idag, och nästan varannan dosa som säljs i grannlandet är en skrufdosa.

  • 2003
    Första vita dosan säljs

    I början på millenniet var alla dosor mörka, så vi tänkte tvärtom och tog fram den numera klassiska vita dosan.

  • 2002
    Snusrebeller

    Vännerna Adam och Jonas sätter Smålands södra skogar på den svenska snuskartan och grundar Skruf, med mottot att det måste finnas fler aktörer på den svenska snusmarknaden.

När vi startade vår resa 2002 var det kanske inte många som trodde på oss. Och visst, vi förstod själva att vi hade en tuff uppgift framför oss. Men vi såg verkligen en möjlighet att utmana det då rådande snusmonopolet och visa att saker kan göras på ett annorlunda och modernare sätt. Det borde varit omöjligt, men det gick rätt bra. Idag är vi nordens näst största snustillverkare med över 300 medarbetare. Och vi fortsätter att växa.

Vi är stolta över att vara utmanaren som lyckades. Men vi är inte mätta och nöjda. Tvärtom har vår resa bara börjat. 

Utmanaren som blev en svensk klassiker

Vår framgång på svenska och norska marknaden bygger på att vi alltid sätter kunden i fokus. Att analysera marknaden och se vart det finns möjligheter gör att vi kan vara snabbfotade och skapa produkter som den moderna snusaren vill ha. 

Det sättet att tänka har lett oss fram till skapandet av Knox – Sveriges mest sålda snusstock. Redan 2003 tog vi på Skruf fram den första, numera klassiska, vita snusdosan. Våra framgångar sporrar oss till att fortsätta överraska och tänka nytt på daglig basis. 

Trender och tradition i en naturlig symbios

En av våra styrkor är att vi vet att snusvanor förändras. Därför gör vi allt för att förändras med vår samtid. Genom att vara ett snabbfotat företag med örat mot rälsen kan vi vara tidiga på möjligheterna som nya innovationer banar väg för, som t.ex. de tobaksfria nikotinportionerna. Men även om vi rör oss framåt kommer vi alltid att lyssna på våra konsumenter för att utveckla produkter för framtiden, utan att tappa greppet om vår tradition att sätta skruf på tillvaron.

Småländsk yrkesstolthet och ambition

Att vara en utmanare som lyckas välta ett monopol kräver inte bara mod. Det kräver också disciplin och tydlighet. Vi sätter stort pris på det småländska arv av yrkesstolthet och ambition som präglar vår arbetskultur. Vårt mål är att erövra norden från vår bas i småländska Sävsjö. Det kan låta svårt, men vi vet vad vi kan. Och vi vet vart vi ska.

Du måste vara 18 år eller äldre för att besöka denna webbplats