Snart spred sig ryktet om det nya snuset bortom landets gränser. Bara ett år efter den svenska lanseringen, 2004, lanseras Skruf i Norge. Det blir en omedelbar succé och idag är nästan varannan dosa som säljs i grannlandet en Skruf-dosa. Kjempegreit!
Det visar sig dock snabbt att det inte bara är svenskar och norrmän som är intresserade av det nya snuset. Skruf fångar också den globala aktören Imperial Brands uppmärksamhet som 2005 köper 43,5 % av Skruf Snus AB. Köpet stärker inte bara bolagets ekonomiska muskler, utan möjliggör också en höjning av hållbarhetsmålen och ett tydligare miljöfokus.
KNOX blir till
Året därpå, 2006, kom att bli ett viktigt år i Skrufs historia. Det är nämligen då vi lanserar Knox – ett snus som på kort tid kom att bli självklar på snusmarknaden. Faktum är att Knox idag är Sveriges mest sålda snusdosa. Inte illa för en småländsk utmanare, va?
Ett par år senare gör vi vår hittills största affär, då Imperial Brands 2008 köper hela Skruf Snus AB. Nu är det på allvar dags att skala upp och utöka verksamheten. White-maskinen introduceras i Skruf-fabriken, och Knox White ser för första gången världen. 2011 växer vi ur det gamla mejeriet, och det blir dags att bygga en ny fabrik. Självklart ska även den ligga i Sävsjö. Den nya fabriken möjliggör inte bara en större produktion, utan också ett större mod. Här finns utrymme för lika delar storskalig produktion som storslagna drömmar.
En outtröttlig utmanare
Åren som följer fortsätter vi att utmana. I samband med EM 2012 lanserar vi Sverigedosan – en snusdosa som är helt gul och blå. Vi skapar Skruf Selection, ett snus som är gjort på 100 % naturligt odlad tobak. Smålands, som sedan blir Smålands Brukssnus, får för första gången se världen, och vi testar att smaksätta det med lakrits. Vi fortsätter helt enkelt att utmana – och det lönar sig. 2016 blir Knox White Sveriges mest sålda snus, och samma år spräcker vi drömsiffran 50 miljoner dosor i rullande årsvolym.
Den lilla småländska utmanaren är kanske inte så liten längre. Men småländska utmanare kommer vi aldrig sluta vara.
*Källa: Nielsen Scantrack, Juni-November 2016. DVS & SVH. Försäljning i dosor. Inom varugruppen snus.