Från Tokyo till Sverige och den lilla småländska utmanaren. Vem är du och hur hamnade du på Skruf?
Jag är född och uppvuxen i Serbien. Startskottet till att jag skulle flytta och arbeta utomlands var genom fotbollen och ett stipendium som tog mig till Bath i England. Det som sedan lockade mig att lämna Tokyo för Skruf var det svenska entreprenörskapet, det kändes som en ledarstil och ett arbetsklimat som skulle passa mig. Sen var det självklart produkten i sig, det är en produkt som är så starkt knuten till Sverige samtidigt som den har en global agenda. Skruf har verkligen en stark kulturell identitet, jag har inte upplevt något liknande under mina femton år i branschen.
Tjugo år har gått sedan Skruf blev till för att utmana den dåvarande monopolmarknaden. Idag är Skruf den näst största spelaren i Norden. Hur ser du på er position idag och framåt?
Jag ser oss fortfarande som en utmanare. Att våga sticka ut hakan och göra saker annorlunda ligger i vårt DNA som bolag. Och det har varit en stor del av vår framgångssaga. Både nu och framåt är fokus att fortsätta behålla känslan och mentaliteten av att vara en utmanare, även fast vi blivit en svensk klassiker och att vi vill fortsätta växa. Samtidigt får vi inte glömma bort att ha roligt, det är en väldigt viktig ledstjärna här på Skruf.
Den här branschen har gjort det möjligt för dig att ha en internationell karriär, vilket har resulterat i att du har bott i flera olika länder. Vad saknar du mest med Serbien, Italien och Japan?
Eftersom jag är född och uppvuxen i Serbien har jag familj och vänner kvar där, så det saknar jag förstås. När det gäller Italien så är det maten och framförallt solen eftersom det är brist på det sistnämnda här i Sverige. Jag brukar beskriva att leva och jobba i Tokyo är som en “surprise everyday”.
Vilka trender ser du finns på marknaden idag som du tror kommer växa sig starkare i framtiden?
Vi kan se att mer diskreta, slimmade format växer sig starkare och starkare. Samtidigt tror jag att marknaden kommer att efterfråga mer oväntade och intensiva smaker. När vi tar fram nya produkter och smaker söker vi oss bortom de konventionella smaker som redan finns. Vi tar istället inspiration från t.ex. mattrender och andra trender som konsumenterna gillar. Detta tror jag har varit en stor del i vår framgång. Slutkonsumenten är otroligt viktig för oss
Frågan vi alla undrar såklart. Snusar du själv – om ja, vilken är din favorit?
Innan jag flyttade till Sverige hade jag bara testat snus en gång under en konferens. Nu, efter ett och ett halvt år i Sverige, använder jag vårt tobaksfria snus.
Några sista medskick innan vi låter dig återgå till arbetet?
Skruf står inför en spännande resa de nästkommande åren och vi har alltid mycket på agendan. Vi söker alltid nya talanger till vår organisation. Därför vill jag uppmana dig som uppskattar att ha kul på jobbet, är prestigelös och gärna vill växa tillsammans med dina kollegor att höra av dig till oss.